코로나19 발생 이후 사회 다양한 곳에서 큰 변화가 나타났다. 특히 디지털 측면에서 기회와 도전이 확장되며 사람들은 디지털을 통한 전환에 더 관심을 기울이게 되었다. 미술계에서도 가상현실(VR) 전시 방식 및 온라인 경매 도입, 온라인 뷰잉룸의 활성화, 온라인 미술시장 플랫폼 등 코로나 이전과는 다른 새로운 현상들이 생겨났다. 2022년 리오프닝 시대를 맞이하여, 더아트로는 지난 2년 동안 미술계가 어떠한 변화를 겪어왔는지 되돌아보고 앞으로의 전망과 변화에 대해 예측해보고자 이번 특집기사를 기획하였다. 이를 위해 전 세계에서 활발하게 활동하는 시각예술 전문가 7인과 “팬데믹 이후의 미술시장”에 대한 서면 인터뷰를 진행하였다. 클라라 룽게(Clara Runge, ZKM), 유니스 리(Eunice Lee, 휘트니 미술관), 요한 쾨닉(Johann König, 쾨닉갤러리), 빅토리아 시달(Victoria Siddall, 프리즈 페어), 팀 슈나이더(Tim Schneider, 아트넷 뉴스), 제니퍼 프랫(Jennifer Pratt, 아트시), 사이먼 피셔(Simon Fisher, 오큘라) 등 미술계의 다양한 부문에서 종사하는 7인의 전문가가 코로나 19로 인해 변화된 미술 산업에 관해 이야기한다.
Q. 코로나바이러스 감염증이 미술계와 글로벌 미술시장에 어떠한 영향을 미쳤다고 생각하는가?
이후 질문에서 단점을 언급할 예정이므로 여기서는 긍정적인 면에 집중해서 답변하려고 한다. 갤러리들은 온라인 창구가 절실히 필요한 상황이었는데 팬데믹이 온라인 판매를 정상화하는 데 도움을 주었다. 주요 옥션 하우스들 또한 실시간 판매를 하며 온라인 입찰이 가능하게 하는 일을 훌륭히 해내면서 결과적으로 더 넓은 범위의 구매자를 포용하게 되었다. 한편 갤러리들 사이의 장기적인 협력관계를 촉진하는 시도도 있었다. 먼 훗날의 문제라 여겼던 상황을 팬데믹이 생생하게 앞당겼고 이러한 문제를 해결하고자 결성된 갤러리기후연합(Gallery Climate Coalition) , 국제갤러리연합(International Galleries Alliance), 사우스 사우스(South South) 같은 단체의 발족이 이를 증명한다.
Q. 팬데믹 이후 미술계에 대한 당신의 전망이 궁금하다. 미술계가 다시 활성화되는 상황에서 코로나19로 인한 변화 중 무엇이 남을 것이라고 예상하는가?
사실 나는 시스템의 점진적인 변화 이상의 무언가가 있으리라 생각하지 않는다. 팬데믹은 미술시장 작동 방식의 근간이 되는 원칙을 완전히 (어쩌면 마땅히) 재고해야 할 만큼 정말 큰 사건이었다. 하지만 이를 재고하는 데 관심이 있는 사람은 거의 없었다. 그 결과 우리는 2019년 후반에 따르던 의례와 트렌드를 그대로 또다시 수행하고 있다.
그리고 코로나19로 인한 봉쇄령은 팬데믹 이전부터 이미 지나치게 빠른 속도로 전개되고 있다고 느껴졌던 이 산업을 더욱 가속화했다. 오프라인 모임이 다시 가능해졌을 때 산업 관계자들은 오프라인 행사의 빈자리를 채우기 위해 세웠던 많은 계획을 단계적으로 폐지하는 대신에 디지털 산업을 모두 유지하기로 결정한 모양이다. 특히 나는 코로나19 이전에 진행한 것보다 더 많은 옥션 행사를 유치하는 현 상황과 갤러리 및 아트 페어의 계속되는 온라인 뷰잉룸 행렬에 관해 생각한다. 백신과 여러 조치로 아트 페어와 비엔날레 등 물리적 행사가 가능해지면서 여기에 디지털 사업이 단순히 더해진 것이다. 이렇게 일이 불어나는 것이 과연 좋은 일인지 회의적이다.
Q. 팬데믹 이후 세계 미술시장에 대한 전망도 궁금하다. 다음 도전은 무엇이 될까?
다음 도전은 코로나바이러스 이전에 우리 업계가 직면했던 도전들과 동일할 것이라고 생각한다. 2008년 금융위기 이후 미술 거래에서 두드러지는 승자독식의 경향을 어떻게 뒤집을 수 있을지, 혹은 비교적 작은 규모의 미술 사업체를 운영하는 이들이 초반 2년을 버티지 못하는 불평등한 구조가 악화하는 일을 예방할 수 있을지가 중요한 관건이다. 한 지역의 예술가들 및 미술 사업은 다른 지역의 것들과 어떻게 효과적으로 연결될 수 있을까? 미술을 전시, 옹호, 판매하는 데에 새로운 기술 및 수평적 사고를 개선책으로 어떻게 활용할 수 있을까? 그리고 미술계는 기후변화에 따른 전 세계적 규모의 재앙에 어떻게 응답해야 할까?
Q. 코로나19 이후 사람들은 디지털 전환으로 인한 새로운 가능성에 관심을 기울이고 있다. 디지털 전환을 위해 무엇을 준비해야 할지 궁금하다.
디지털 기술은 시각예술 부문의 관객 수를 전례 없이 극적으로 증가시키는 힘을 가졌고 사실 그것은 이미 이뤄졌다. 미술계의 많은 구성원이 이 변화의 의미를 이해하고자 여전히 애쓰고 있다. 그 가운데 한 가지 유의미한 변화는 예술가와 예술가의 팬 사이에서 더욱 직접적인 관계가 가능해졌다는 점이다. 이러한 변화는 이번 세대에서 촉진된 현상으로 예술가에게 힘을 싣는 경향을 지속시킨다.
우리는 이제 겨우 디지털 기술이 작가, 기관, 미술시장에 해줄 수 있는 것들을 파악한 셈이다. 현재 NFT와 암호화폐는 비플(Beeple) 및 2021년 이후 크립토(crypto)를 채택해 작업하는 작가들로 인해 가격이 부풀려져 필요 이상의 관심을 받고 있으나 20년 후에 예술산업을 돌아봤을 때 블록체인이 가장 중요한 발전으로 여겨질 것이라 생각하지 않는다.
우리가 지금 해야 할 일은 디지털 중심적 영역에서 기술에 능통한 예술가들이 몇 년간 해온 활동들을 돌아보고 패션, 음악, 영화 등 관련 산업이 기술을 이용하여 관객과 어떻게 상호작용하는지 재고하는 것이다. 이러한 일을 하지 않는다면 가장 중요하고 흥미로운 버전의 미래를 보지 않고 등을 돌리는 것이라고 생각한다.
Q. 온라인 플랫폼의 미래는 어떻게 전망하는가? NFT 예술에 관한 생각도 궁금하다.
현재까지, NFT는 크립토 바깥의 작가들과 딜러들에게 재판매 로열티 같은 근본적인 문제를 재고해야만 하는 이유를 제시한다는 점에서 가치 있다. 개인적으로 대부분의 시각예술 NFT가 이 이상의 가치를 지닌다고 생각하지 않는다. 그것들은 기본적으로 15~20년 전의 미학을 재탕하는 JPG 파일 또는 짧은 동영상 GIF 파일일 뿐이다. 그러나 기술의 참신함을 실제로 활용하여 문제를 제기하고 목표를 달성하거나 예술가에게 힘을 싣는 프로그램적인 NFT의 부분집합이 있다. 이는 스마트 콘트랙트1)가 아니라면 이뤄질 수 없는 것이다. 나는 우리가 NFT를 논할 때 이러한 부분에 더욱 관심을 기울였으면 좋겠다. 확언하길 좋아하지 않지만 미술시장이 다시 오프라인으로 돌아갈 가능성은 말 그대로 없다고 생각한다. 문명이 완전히 붕괴하여 물물교환 기반의 경제구조만을 고집하는 사회로 돌아가야 하는 게 아니라면 말이다.
Q. 미술계에서 주목할 만한 새로운 산업은 무엇일까? 미술시장에서 새롭게 떠오르는 쟁점에 대해서도 듣고 싶다.
코로나19 이후 사업이 재개되면서 새로운 미술 관객, 특히 젊은 팬과 국제적인 컬렉터에게 가닿는 일이 우리 산업의 영리 기업들에 얼마나 중요한 일인지 분명히 알게 되었다. 이것은 두려운 일이기도 하다. 기존의 오래된 익숙한 미술 관객과 비교하자면 새로운 관객층은 무엇이 예술을 흥미롭게 만드는지, 매력적인 예술 경험이 어떻게 구성되는지 그리고 자신이 돈을 지불하고 싶은 예술과의 관계에 대해 매우 다르게 생각하기 때문이다. 하지만 우리가 미술의 관객층을 확장하지 않는다면 작은 규모의 부유층에게 희귀하고 비싼 물건을 판매하는 것 이상으로 미술시장이 진화하기 어려울 것이다.
우리가 주목해야 할 부문 중 하나는 라이선스(art licensing) 분야다. 업계에 오래된 인사들의 선호 여부와 관계없이 아티스트 굿즈 및 라이선스 기반의 예술 활용도는 점점 넓어지고 있다. (장 미셸 바스키아(Jean-Michel Basquiat) 재단의 활동을 예로 들 수 있다.) 현재 이 분야의 전문가가 몇 명 되지 않는다. 내가 미래를 고민하는 저명한 갤러리라면 사내에 라이선스 전문가를 고용할 것이다. 갤러리 소속 작가가 이 부분을 해결하기 위해 외부 전문가 혹은 대형 연예기획사 등에 문의할 필요가 없도록 말이다.
Q. 한국 현대미술의 매력은 무엇이라 생각하는가?
같은 문화적 유산을 공유하는 작가들을 광범위하게 일반화하는 일에 관해 나는 항상 경계하는 편이므로 한국미술의 특징을 답하기란 어렵고, 대신 내게 한국미술이 매력적인 이유는 다양성 때문이라고 말할 수 있다. 그 다양성은 여러 역사, 문화, 철학 그리고 도전으로 나아가는 창구가 되어준다. 이것이 한국을 고유하고 중요한 힘을 가진 나라로 만들어주었다고 생각한다. 많은 서구인이 인지하기 훨씬 이전부터 말이다.
Q. 주목하고 있는 한국 작가가 있는지 궁금하다.
조각적 형태와 무빙 이미지 그리고 약간의 장난기를 결합하는 능력 때문에 오래도록 백남준을 좋아했다. 그의 작품을 보면 부분의 총합 이상으로 훨씬 더 위대한 무언가가 있다. 최근 뉴욕에서 열린 유럽미술박람회(TEFAF, The European Fine Art Fair)의 갤러리현대 부스에서 박현기의 작업을 봤는데 백남준의 에너지와 영혼을 박현기 작가가 공유하고 있다고 느꼈다. 올가을 서울에 방문하여 더 많은 한국미술 작품과 작가를 발견할 수 있길 바란다!
1)거래 당사자 간의 계약을 프로그램 코드로 체결해 이행을 강제할 수 있도록 하는 블록체인 기반의 전자계약서비스. (출처: https://dic.hankyung.com/economy/view/?seq=14165)
The Covid-19 crisis has heralded huge changes across every aspect of society. The pandemic amplified opportunities and changes, especially in the digital realm, and people are now paying close attention to digital transformations. The art scene particularly saw unprecedented new phenomena, such as the adoption of virtual reality (VR) exhibitions and online auctions, the activation of online viewing rooms, and the expansion of online art market platforms. Embracing its reopening in the year 2022, The Artro presents special feature to look back and reflect upon the changes that the art world has undergone over the past two years, as well as to project future prospects and outlook. To this end, interviews were conducted with seven visual art experts working in various art fields worldwide. Clara Runge (ZKM), Eunice Lee (Whitney Museum), Johann König (König Galerie), Victoria Siddall (Frieze Fairs), Tim Schneider (Artnet News), Jennifer Pratt (Artsy), Simon Fisher (Ocula) each participated in this project and discussed the transformation of the art industry since Covid-19.
Q. What are your thoughts on how COVID-19 has transformed the art world, and how it has affected the global art market?
A. I’ll focus on the positives here, because the negatives are poised to come up in a later answer. The pandemic helped normalize online sales to an extent that was desperately needed, particularly in the gallery sector. The major auction houses also did an admirable job of integrating online bidding into their live sales, making the proceedings more inclusive to a wider range of buyers. There have also been some encouraging developments in the area of long-term cooperation between galleries; organizations like the Gallery Climate Coalition, the International Galleries Alliance, and South South are promising examples of collaborative entities created to address problems made even more vivid during the trials of the pandemic.
Q. How do you predict the art world will change in a post-pandemic future? What changes implemented because of COVID-19 will remain, and which will revert back to how they were pre COVID-19?
A. I honestly doubt we’ll see much more than incremental change to the system as we know it in the next year. The pandemic was the type of seismic event that could have (and probably should have) pushed the art market to completely reevaluate how it does business from first principles. Very few people seem to have been interested in doing that. As a result, we’re largely back to following the same script and the same trend lines we were following in late 2019.
To build on my last answer, the COVID shutdowns seem to have permanently sped up the pace of an industry that many, if not most, participants already thought had gotten too fast-paced and overwhelming before the pandemic. Instead of phasing out the many new initiatives created to fill the void of live sales events once in-person gatherings were acceptable again—in particular, I’m thinking of the continuous procession of online viewing rooms run by galleries and art fairs, plus an auction calendar packed with more sales than pre-COVID expectations would have allowed—industry players seem to have decided to just keep these new digital initiatives going on top of all the physical events that vaccines and other treatments have allowed to return, such as in-person art fairs and biennials. I’m skeptical that piling on like this is a good thing.
Q. Also, what is the outlook for the art market in the post-pandemic world, and what should we prepare for? What is the next big challenge?
A. My sense is that the next big challenges are largely the same big challenges the industry was facing before COVID arrived. How do we reverse the winner-takes-all trend that has defined so much of the art trade since the Great Financial Crisis of 2008, or at least prevent the inequities from getting so much worse that running a small or modestly sized art business for more than a year or two becomes unsustainable? How can artists and art businesses in one region of the world build effective bridges to other regions around the globe? How can new technology and lateral thinking be used to improve the business of exhibiting, championing, and selling art? And how should the art industry respond to the growing global catastrophe of climate change?
Q. As COVID-19 amplified opportunities and challenges from a digital perspective, people are paying more attention to digital transformation. What are the possibilities for digital transformation going forward, and what preparations are required?
A. Digital technology has the power to dramatically scale up the audiences for visual art beyond what the field has ever known before. In fact, it already has! Many members of the art world are still working through what exactly that shift means, but one meaningful change that it definitely enables is this: it allows much more direct relationships to develop between artists and their fans, which continues a trend toward artist empowerment that has been accelerating throughout this generation.
We’ve only scratched the surface of what digital technology can do for artists, institutions, and the art market. NFTs and cryptocurrencies are currently getting an outsized amount of attention because of the gaudy prices paid for Beeple and a few other early-adopting crypto artists since 2021, but I’m still not convinced that the blockchain will be the most important development for the art industry 20 years from now.
My stance is that what we need to do most is to look at what tech-fluent artists have already been doing in digital centric areas for years, if not decades, as well as how related industries such as fashion, music, and film are using tech to fundamentally rethink how they engage audiences. If we’re not doing those things, we’re frankly turning our backs on the best, most interesting version of the future.
Q. What is the future of online platforms? And what are your thoughts/perspectives on NFT art?
A. So far, NFTs have been most valuable in giving artists and dealers outside of the crypto space a compelling reason to reconsider fundamental issues like resale royalties. To me, the vast majority of visual-art NFTs don’t have much value beyond that—they’re basically just JPGs or short animated GIFs that rehash aesthetics from 15 to 20 years ago—but there is a small subset of programmatic NFTs that actually leverage the technology’s novelties to raise questions, accomplish goals, or empower artists in ways that could not be achieved without smart contracts1). I wish we were paying more attention to this latter category. As for whether the art market will go back offline: I’m normally allergic to making absolute statements, but there is literally no chance of that happening without some kind of total civilizational collapse that returns us to a barter-based economy.
Q. What are some new notable industries in the field of visual arts? What are new emerging issues in the art market?
A. To me, the post-COVID reopening underscores how important it is for businesses on the for-profit side of the industry to work to reach new audiences for art, particularly younger fans and international collectors. It’s a scary thing on some level, because some of these demographics think very differently about what makes art interesting, what constitutes a desirable art experience, and what kind of relationship to art they would most like to pay for compared to what older, more familiar demographics believed. But if we don’t expand the audience for art, I don’t really see how the art market will evolve much more beyond the sale of rare, high-priced objects to a small subset of very wealthy people.
One specific sub-industry we should watch: art licensing. Artist-branded merchandise and other licensed uses of art are becoming a bigger and bigger part of the art economy whether the old guard likes it or not. (Just look at what’s happening with the Jean-Michel Basquiat estate.) Right now, there are only a few people who specialize in these areas. If I were a high-level gallery thinking about the future, I would try to get an in-house licensing expert on staff so my artists wouldn’t have to think about going to an independent specialist or a major entertainment agency to scratch this itch.
Q. What is attractive about Korean contemporary art? What’s special about it?
A. I’m always wary of making broad generalizations about what is shared by all (or at least most) artists with the same heritage, so I won’t do that here. Instead, I’ll say that what is most attractive to me about Korean art is that its diversity offers a window onto the many histories, cultures, philosophies, and challenges that have made Korea a unique and important force in the world for longer than most Westerners even realize.
Q. Is there any Korean artist you are paying attention to?
A. Nam-June Paik is one of my all-time favorites for his skill in combining sculptural forms and moving images (plus a little bit of mischief) into works that become something much greater than the sum of their parts. I also recently discovered Hyunki Park’s works in Gallery Hyundai’s booth at TEFAF New York. I felt they shared some of the same energy and soul as Paik’s. I’m hoping to discover much more if I’m able to visit Seoul this fall!
1)1) A smart contract is a self-executing contract based on a blockchain with the terms of the agreement between buyer and seller directly written into lines of program code.
팀 슈나이더(Tim schneider)는 아트넷 뉴스(Artnet News)의 예술산업 부문 에디터이며, 아트넷 뉴스에서 운영하는 팟캐스트인 ‘더 아트 앵글(The Art Angle)’의 공동 제작자이다. 그는 경제, 기술, 데이터 분석 등의 주제에 대한 통찰력과 갤러리 분야에서 약 10여년간 일하며 쌓아온 경험을 결합한 활동을 펼치고 있다. 첫 저서로 2017년에 출간한 『The Great Reframing: How Technology Will-and Won’t-Change the Gallery System Forever』가 있다.